1
Kvě
Off

Digitální daň pro velké internetové firmy

Vláda se shodla na tom, že Česká republika by měla zavádět digitální daň pro velké integrované firmy, jako je uvedený Facebook, Google a spol. Sedm procent by mělo do státního rozpočtu přinést až pět miliard korun. Ministerstvo financí nyní vypracuje návrh, který by měl platit již od půlky roku 2020. Na zavedení uvedené daně se shodla koalice ANO a ČSSD. Tyto informace potvrdila ČTK i vládní ČSSD.

kurzok na o

I když se jedná o konzervativní odhad ministerstva financí, dá se předpokládat, že by do státního rozpočtu takto mohlo přibýt až pět miliard korun právě díky této nové digitální dani. Účinnost zákona je plánována na polovinu roku 2020, ovšem vše bude záležet na vypracování návrhu a dalších procesech.

Tato daň by se tedy měla týkat nejvýznamnějších globálních hráčů a vzniká jako reakce na neúspěšná jednání o řešení na úrovni Evropské unie a velmi volné hledání řešení OECD. V tuto chvíli se však nejedná o tom, zda daň bude, ale spíše o tom, v jaké podobě by přesně měla být a v jaké výši. Plánuje se, že daň by se měla dotknout velkých internetových gigantů s globálním obratem nad 750 milionů eur, tedy s obratem vyšším než 19 miliard korun.
vyhledávací okénko

Z čeho se budou procenta odvádět?

ČTK upřesnilo, že podle informací z Ministerstva financí by se mělo jednat o poplatky z tržeb firem, nikoli o daň z jejích zisků. Každá taková firma, která bude plátcem, bude muset určit svého daňového zástupce, který bude odpovídat za náležitosti, které budou souviset právě s plněním tuzemských povinností. Nebude tedy nutné pro provozování vlastních aktivit mít v České republice stálou provozovnu.

Tento zákon, který je aktuálně v přípravě bude zavádět uvedené poplatky z umísťování cílené reklamy, tedy se jedná o tak zvaný DST model digitální daně, který kromě zdanění cílené reklamy počítá také se zdaněním prodeje dat shromážděných o uživatelích.

Minimální obrat firem, kterých by se toto týkalo, se nyní přesně počítá a Ministerstvo financí se samozřejmě snaží o to, aby se vztahovalo skutečně pouze na internetové giganty, kteří na českém trhu působí velmi aktivně.